tisdag 14 februari 2017

Kvällslistan

Så klart blir det en kvällslista också.

När går du och lägger dig på kvällen?

Oftast mellan 22-23. Skulle jag få välja skulle jag ibland kunna gå och lägga mig redan vid 21:30 men tyvärr tycker grannarna ovanför oss om att klampa runt och släpa sina möbler kors och tvärs över golvet väldigt sent på kvällen så det brukar oftast sluta med att jag istället vaknar upp i någon slags adrenalinkick och sen inte kan somna på flera timmar.

Vad är det sista du gör på kvällarna?

Det är att göra den så kallade "tandrutinen", dvs. tandtrådning, tandborstning och gurgling med fluorskölj. Detta efter att både jag och Cyklisten blev tillsagda på skarpen av våra respektive tandläkare att skärpa oss, annars skulle tänderna trilla ut. o_o Sen läser jag i sängen tills jag somnar.



Hur lång tid tillbringar du i badrummet varje kväll? 

Inte så hemskt länge. Jag brukar alltid duscha på kvällen, men lite tidigare så att håret hinner torka, och då tvättar jag också av mig smink och sånt så det är jag oftast färdig med när jag ska gå och lägga mig. Då återstår den tid det tar för tandrutinen, kanske tio minuter?

Är kvällsfika viktigt?

Ibland. Oftast äter jag en smörgås och dricker ett glas mjölk på kvällen, ibland en kopp te men det händer mer sällan. Lite kan jag sakna barndomens härliga kvällsmat som vi åt alla syskon tillsamans framför teven (högst två skedar Oboy på var tror jag vi fick i mjölkglaset). Men jag vet ju också att man inte behöver äta så mycket den tiden och eftersom jag brukar äta middag ganska sent, oftast kring kl.19 de kvällar jag inte jobbar kväll, är jag sällan hungrig innan läggdags.

Är du kvällstrött?

Mer nu än tidigare, men jag hade också kunnat stanna uppe mycket längre än jag gör. Däremot tycker jag att det är skönt att gå och lägga mig tidigt även om jag inte är särskilt trött. Återigen en rest från mina år med tidiga morgnar, det var som om jag lärde mig kropp att den behöver gå och lägga sig tidigt och nu går det liksom inte att ändra. Så klart bra också eftersom jag stiger upp så tidigt. 

Vad har du för kvällsrutin?

Kvällssmörgås och mjölk, sen tandrutin (inser att det kanske inte är så bra att göra detta precis efter varandra, men nåja) samtidigt som jag och Cyklisten traskar runt och släcker lampor, då borstar jag även mitt kära bettskydd som hindrar mig från att snarka. Hämtar ett vattenglas som jag har på nattduksbordet. 

Och, inte att förglömma, knäpper på en apparat som införskaffades när ljudet från grannarna var som värst (tvättmaskiner som centrifugerade högljutt klockan ett på natten) och varken jag eller Cyklisten kunde sova. Vet inte hur jag ska förklara vad det är, men det är som en liten fläkt som man kan ställa in på olika "volym" av vitt brus, det gör så att hjärnan istället fokuserar på det jämna brusiga ljudet och inte på oljudet som stör en. Låter helt knäppt, jag vet. I början tyckte jag att det var jättestörande, nu hör jag det inte. Tips till alla lättväckta!

Hur ser en perfekt kvällsstund ut?

Antagligen som den gjorde förr när jag pluggade och bodde ensam, då var jag ofta vaken mycket längre och kunde ligga och läsa i minst en timme samtidigt som jag lyssnade på nattklassiskt på P2. Det var väldigt mysigt. Men jag älskar också sommarkvällar när man tassar i gräset och borstar tänderna utomhus och vet att det fortfarande är sommar när man vaknar nästa morgon.

Hur går du klädd på kvällen?

I samma mjukiskläder som på morgonen!



Vad är det bästa med kvällen?

Alltså tyvärr måste jag säga att de här sömnproblemen som har dykt upp i samband med vår lyhörda lägenhet har gjort att kvällen har blivit yttepyttelite ångestladdad i och med att jag alltid undrar om jag ska få somna utan att bli väckt. Dock har det inte varit så mycket problem de senaste veckorna, jag tror också att det går i perioder och att jag väcks lättare när jag har stressigare perioder. Så himla tråkigt ändå! Men om vi tänker bort det? Tja, att ligga och läsa tills ögonen trillar ihop. Kanske det skönaste som finns. Jo, och att vi har så otroligt fin utsikt! Älskar att glo på kvällshimlen här.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...