söndag 12 februari 2017

Morgonrutiner

Ibland tänker jag att göra listor lite är som att inte blogga, men samtidigt tycker jag ärligt talat att det är roligt att ta del av andras listor så länge som de inte är för långa. Och det är också något med andra människors rutiner som jag tycker är väldigt intressant, vet inte riktigt varför. Kanske nyfikenhet helt enkelt! Här kommer min morgonlista, saxad från Underbara Clara.

När går du upp?

Allra oftast samtidigt som Cyklisten, hans alarm ringer 06:15 och sen kvittrar (!) min väckarklocka som också är en lampa som långsamt tänds (snacka om lifehack, bästa teknikprylen jag har investerat i) femton minuter senare, alltså 06:30. På helgen sover jag så länge det går, brukar oftast bli till 08:00, ibland till 09:00. Har förstått att detta inte karakteriseras som sovmorgon av de flesta, men för mig är det att sova länge.

Numera börjar jag jobba mellan klockan 8-09:30 beroende på veckodag, men det är trevligt att äta frukost tillsammans och att sen, om jag börjar sent, ha lite egentid på morgonen innan jobbet, så jag stiger nästan alltid upp 06:30 även om jag inte är tvungen.

Vad är det första du gör varje morgon?

Tar på mig glasögonen, tar med mitt vattenglas och mitt läppomada och ställer det i bokhyllan medan jag går på toaletten. Beroende på vem som orkar masa sig ur sängen först lägger antingen jag eller Cyklisten på kaffe. Oftast börjar Cyklisten laga frukost medan jag kladdar kräm i fejset och försöker gräva bort sömnkanterna ur ögonen. 

Hur mycket tid tillbringar du i badrummet varje morgon?

Kanske tio minuter eller en kvart? Så lite tid som möjligt om jag inte känner för att göra någon avancerad frisyr (vilket händer sällan numera eftersom jag använder cykelhjälm och det är ytterst svårt att knöla in frisyrer i den).

Är frukost viktig?

På vardagarna, mjae. Eller det är jätteviktigt ATT jag äter frukost, men inte att den är särskilt spektakulär. Äter nästan alltid samma sak, stekt ägg eller äggröra, två smörgåsar med ost, och kaffe. Ibland joghurt. Förr drack jag också apelsinjuice men mina tänder är så stenåldersdåliga att jag har blivit tvungen att sluta med det. Dock är jag egentligen en riktig frukostälskare, så när det finns tid och möjlighet äter jag gärna frukost på café. Dock helst tillsammans med någon vän som också är lagd åt detta hållet. Men det händer inte särskilt ofta, vilket i och för sig gör att det är extra gott när det blir av! Och hotellfrukost är förstås ett av världens sju underverk.

Är du morgontrött?

Inte så farligt. Jag tror att åren då jag gick upp 03:15 flera gånger i månaden har gjort mig ganska härdad, och för mig är inte 06:30 särskilt tidigt. Eller visst, det är ganska tidigt men det känns inte särskilt jobbigt att gå upp då, inte jobbigare än det skulle göra att gå upp 07:30. Allt beror på hur jag har sovit och när jag har gått och lagt mig kvällen innan. 

Vad har du för alarm?

Se första frågan! Jag blir visserligen jätteirriterad på de hurtiga fåglarna när de börjar snattra men jag vaknar mycket mjukare nu när ljuset långsamt tänds i min väckarklockelampa.

Hur ser en perfekt morgon ut?

En morgon då jag har sovit gott och vaknar av mig själv och antingen har något roligt inplanerat under dagen eller bara känner mig allmänt nöjd. Lördagsmorgnar är trevliga.

Vad är det bästa med morgonen?

Jag tycker om tiden efter att Cyklisten har gått till jobbet och innan jag själv är tvungen att ställa mig iväg, det ger mig ungefär en timme till att göra precis vadsomhelst. Kolla ett avsnitt av The Crown, läsa, surfa, göra yoga (yeah right). När jag börjar sent jobbar jag också sent så då är det skönt att känna att jag har haft lite tid som jag själv har fått bestämma över. 

Hur går du helst klädd på morgonen?

Oftast i mina mjukiskläder, typ slappa brallor, en t-shirt och en grå bomullsjumper med dragkedja fram.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...