måndag 23 mars 2020

Hemmajobbaren


Som så många andra sitter jag hemma och jobbar. Förde en nöjd son till förskolan imorgon, märker att promenaden hem (på fem minuter visserligen, men ändå) blir en bra omställning till att komma i pluggmode. Idag testar jag att sitta i köket och skriva, hittills har det gått bra. Funkar så klart inte om hela familjen är hemma, men just nu känns det som ett bättre alternativ än både vardagsrummet och sovrummet. 

För tillfället skriver jag på en hemtenta som handlar om något som så vackert kallas "informationsåtervinning", det handlar i det här fallet konkret om att använda tre olika databaser och skapa söksträngar med booleska operatorer (AND, OR, NOT osv) och sedan utvärdera sökresultaten och omarbeta söksträngarna så att resultaten blir så bra som möjligt. Det låter supertorrt, men det är faktiskt rätt roligt. Roligt att inte just nu behöva analysera och teoretisera så mycket, känns inte som energin riktigt finns där. 

Hej hej
Nu ska jag strax äta lunch med Cyklisten som fortfarande är hemma och hostar, sen göra mitt bästa för att inte tackla av i matkoma utan göra klart så mycket som möjligt eftersom deadline är imorgon. Hoppas det går bra för alla andra hemmajobbare och karantänvakter där ute.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...