måndag 12 november 2012

Favoritböcker, inte favoritbok

Om du vill göra en litteraturvetare nervös ska du ställa frågan "vilken är din favoritbok?" Jag har ingen favoritbok. I singularis, alltså. Men däremot har jag massor av favoritböcker. En av dem är J. D. Salingers (1919-2010) The Catcher in the Rye (1951), en bok som jag som Jeppisbo dessutom har en särskild relation till eftersom Lars Sunds debutroman Natten är ännu ung (1975) som är en slags pastisch på den förstnämnda boken. Senast läste jag den för kanske fem år sen, innan dess läste jag den åtminstone en gång då jag gick i gymnasiet. Nu är det dags igen eftersom The Catcher in the Rye är mitt eget förslag till bokcirkeln som jag deltar i. Jag återkommer med mera när vi har läst och diskuterat.

Och så har den ju ett så fint omslag.

3 kommentarer:

Mia Skrifver sa...

Ja. Det där är nog en av de där frågorna som man inte svarar på. Bok? Vaddå bok? Haru sett min bokhylla? Jag kunde inte göra mig av med min "favoritbok".

Nina sa...

Jättesvårt. Omöjligt. Och när man har radat upp 10 av sina favoriter har den som frågat för längesen ångrat sitt försök att vara artig och intresserad.

Mia Skrifver sa...

Just det. Dessutom ska man placera sig så att personen ifråga inte kommer undan medan man de närmaste 4 timmarna försöker bestämma sig för vilka 10 böcker man ska säga att är favoriter.

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...