fredag 12 juni 2015

#bokhorafotoutmaning

På Instagram pågår just nu en väldigt rolig fotoutmaning initierad av Bokhora, jag brukar inte riktigt orka motivera mig till att vara med i sådana utmaningar men det var helt omöjligt att inte haka på denna. Framför allt för att det faktiskt (!) är roligt att se vad andra har lagt upp för bilder. Här är några av mina:

Dag 1: Jag och min favoritbok


Här försöker jag se ut som personen på omslaget till en av mina favoritböcker, Tender is the Night av F. Scott Fitzgerald. Jag har orerat om den förr, så mer behöver inte sägas nu. Förutom att jag är ganska sugen på att läsa om den. Igen.

Dag 8: Så sorterar jag min bokhylla


För tillfället har jag mina böcker i dubbla rader, det känns inte alls bra. I övrigt är indeldningen väldigt traditionell (ingen färgkoordinering tack), skönlitteratur, fakta, poesi. I alfabetisk ordning. Jag kan ana att Cyklisten ibland ser på mina högar med en viss skepsis, tog hon hem en ny bok från jobbet idag igen? men betänk att jag har en hel full bokhylla i Jakobstad också som bara väntar på att få integreras med dessa dubbla bokrader... 

9. Att dricka när man läser


Knappast någon som blir förvånad av den här bilden? Kaffe (plus vatten) till bokläsning är det bästa.

11. Tips för att bota lässvackor


I ärlighetens namn kan jag säga att jag aldrig har haft en lässvacka. Ingen riktig sådan där jag inte har läst alls. Men ibland hamnar man mellan böcker, oftast ruskigt bra sådana, och då kan det vara svårt att hämta sig och veta vad man ska ta härnäst. Då brukar jag satsa på något mysigt och lättläst, typ Agatha Christie, Tove Jansson eller någon snabbläst thriller. Okej, Killer Next Door av Alex Marwood är allt annat än mysig, men kvalar ändå in här.

Idag är en efterlängtad ledig fredag (tredagarshelg!) efter en sexdagarsvecka. Det ska bli nästan tjugo grader ute, solen gassar, jag väntar på en maskin tvätt och googlar halloumisallader till middagen. I eftermiddag ska jag cykla ut till båten som ska städas ikväll, vintermögel ska gnidas bort med ättika, lådor ska rotas igenom. Och så lyssnar jag på The Tallest Man on Earth som har släppt en ny skiva nyligen. Väldigt fint soundtrack till vad som ser ut att bli en väldigt vacker dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag Semester! Just nu längtar jag efter att ta mina bokhögar till villan, stänga in mig och vrålläsa samt krafsa i trädgården mellan varven. Först ska det dock städas.. Ha ett skönt veckoslut! Mamma

Nina sa...

Hurra!! Vad skönt! Hoppas att vädret blir bra nu.

Kram!

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...