fredag 5 juni 2015

Spanar mot sundet

Det lär knappast hålla så många dagar men jag tillåter mig ändå att utbrista i ett äntligen. Ute på gården med lunch på tallriken, tvätt i tvättmaskinen. Solglasögon och solhatt och den där doften händerna får av solluften. Kaffe och bok och lite durrig i huvudet. 

Jag har haft ett väldigt bra läsflow hittills i år (även om jag har läst hälften så många böcker som denna bokkvinna), det kommer verkligen ut mycket bra just nu, både som pocket och nyutkommet. Men just nu läser jag en "gammal" bok jag köpte förra sommaren på ett antikvariat i Malmö. Jag tyckte titeln var synnerligen passande.


Jag älskade Combüchens roman Spill. En damroman och har läst om den ett par gånger, hon skriver liksom - elliptiskt? - inte helt lättillgängligt när man försöker förstå de första kapitlen, det är associativt och lekfullt. Men också med konkreta och samtidigt prosalyriska stycken.


Idag är det fredag, imorgon är det Sveriges nationaldag, då vandrar människor runt i grupp i ljusa kläder. En märklig tillställning. Själv jobbar jag helg och har tidig väckning både lördag och söndag, men jag tänker att nu när det är så ljust, nu när jag snart har långhelger och semester, nu när jag börjar en timme senare än jag gjorde med min förra tjänst - nu tänker jag inte gå och lägga mig så tidigt som jag brukar. Så nu ska jag gå ner "på affären" (som man säger här) och handla lite chips och folköl, och sen sätta mig i en park och njuta av att det är helg.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...