fredag 26 februari 2010

Ett internationellt språk

Jag talar förstås om musik. Har under de senaste veckornas förberedande lyssning inför kvällens Hot Chip-spelning hittat trevlig nordisk elektronika som jag absolut kan rekommendera:

Norska Casiokids som värmer upp för Hot Chip ikväll, de sjunger på norska och med tanke på det är det ganska otroligt att de har slagit igenom i Storbritannien. Kanske har det något att göra med att deras spelningar brukar gästas av en jättestor apa som dansar omkring på scenen?

Isländska FM Belfast som jag ska höra live nästa vecka. Särskilt låten "Synthia" som åtminstone jag tolkar som en kärlekssång tillägnad en söndrig synth.

Det här är kanske en av de få gångerna som det har känts lite extra häftigt att komma från Norden. De flesta jag har träffat i London hittills verkar i och för sig tycka att Norden är lika med coolt (i dubbel bemärkelse). Jag känner att jag borde börja rekommendera Regina åt höger och vänster nu eftersom språket inte verkar vara något hinder, åtminstone inte när det gäller elektronisk musik.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...