tisdag 26 juni 2012

Längtan efter något platt


Som ni ser här ovan är det väldigt platt i Småland. Inte så konstigt att landskapet gav mig hemlängtan, om ett par veckor är det Österbotten som gäller och jag går just nu från rum till rum och försöker med hjälp av bara tanken få dagarna att gå fortare. 


Men allt var inte riktigt som i Österbotten ändå. Framför allt förundrades jag över alla stora djur. När vi åkte på en liten båttur under midsommardagen såg jag några gigantiska fåglar komma flygande och trodde under bråkdelen av en sekund att jag plötsligt var en av karaktärerna i Conan Doyles The Last World. Men det var inga dinosaurier, bara några hägrar. Bara. Jag satt och gapade och tänkte att södra Sverige är som en regnskog. Ett av våra mål med båtturen var att hänga i utkanterna av ett stort sälreservat. Och visst fanns där sälar. Nyfikna som bara den, dessutom. De vågade sig inte helt nära båten men plaskade omkring några tiotals meter bort. 


När det regnade försökte jag uppdatera mina kunskaper om herrkläder. Unna Er glädjen att bära en skjorta, som är bättre. Det är så fint att folk förr niades i reklamen. Efter att ha suttit och korrläst en engelsk text igår tycker jag också att det är lustigt hur kommateringen i annonsen här ovanför verkar engelsk snarare än svensk. 


Det är mellantid hos mig just nu. Tid jag vill komprimera till små kuber, packa ner i min resväska och ta med mig till Finland. Det här med att tillbringa sommaren i stan, alltså. Nu gör jag det av nödtvång eftersom det är lite ruljans kvar kring min uppsats. Men jag kan berätta för er att det inte är särskilt hävt om man samtidigt råkar vara pank. Bara som ett litet tips. När man plötsligt är ledig och skulle vilja hitta på allt möjligt får man istället snegla hatiskt på brevinkastet som fortsätter att spy oväntade räkningar. Tur att man kan stoppa några sommarpratare i öronen och gå ut i solen. 

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...