torsdag 11 juli 2013

Mitt liv i listor

För ett tag sen köpte jag en listbok, Listography. Your Life in Lists, en bok som visade sig vara mycket svårare att fylla in än vad man skulle kunna tro. Men nu har det gått ett tag, och ibland har jag kommit på saker att skriva ner, så jag tänkte att vi kan ta oss en liten titt. Är en något slapp fotograf så ni får kanske klicka på bilden för att se vad det står.

Vissa listor är inte så långa
Andra bara växer och växer
Somliga ter sig kanske lite framkrystade
Medan andra är helt självklara
Det blir som ett slags "Mina vänner" för mig själv. Eller kanske någonslags minnesbok. Vissa listor är också sjukt svåra att fylla i, som "List things you wish you had a second chance to do" och "List your biggest acts of kindness". Men en bra bok är det. Det är lite som att rensa i garderoben och hitta sånt man har glömt bort. Hade till exempel nästan glömt bort hur mycket jag brukade sy förr i tiden. Då när min symaskin bodde i samma stad som mig. Då jag sydde klänningar av brokiga 70-talstyger, i massor och mängder. Nu syr jag mest in och om. För hand. Som kjolen jag köpte igår på loppis. 

Ett knallrosa fynd
Saknar den hobbyn, framför allt för att man sparar så mycket pengar genom att sy själv. Och är man som jag och mest använder klänningar och kjolar finns det liksom ingen gräns för vad man kan hitta på. Inte ens om man är självlärd och hittar på mönstret vartefter man syr.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...