onsdag 24 juli 2013

Lektyren

Hade bestämt mig för vad jag skulle läsa under semestern. Eller bestämt och bestämt, jag hade noga gått igenom sortimentet på jobbet och försökt hitta den ultimata kombinationen. Det här kom jag fram till:


Men sen jag plockade hem den här lilla trion hann det förstås komma en massa nyheter. Nu funderar jag på att komplettera med dessa:

Måste vara mitt favoritomslag hittills i år.

Den första boken, Jess Walters Beautiful Ruins liksom skriker efter mig. Den utspelar sig i en liten italiensk by i början av 1960-talet, jag får sådana Tender is the Night-vibbar av den här (trots att tiden inte är densamma) att jag nästan blir rädd för att jag har för höga förväntningar. Den andra boken, Cheryl Strayeds Wild. From Lost to Found on the Pacific Crest Trail har varit med i Oprah's Book Club vilket gör att snobben i mig rynkar på näsan lite, det är hursomhelst en självbiografisk historia om en långvandring. Och jag är så intresserad av vad som händer med människor i olika utrymmen. Det låter jättekonstigt men jag är lite för trött för att utveckla det. Okej, lite tydligare kan jag vara: jag är intresserad av vad som händer med både kroppen och tankarna när en människa rör sig mellan olika typer av rum/utrymmen. Vad som händer när man vet att man har ett mål, vad som händer när man strövar planlöst, vad som händer när man går vilse. Sånt. 

Semesterproblematik detta. Jag återkommer kanske. 

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...