fredag 27 september 2013

Skördefest

Jag har ofta svårt att komma till skott när det gäller att köpa böcker. Det kan låta konstigt. Men jag har en ganska strikt inköpspolicy, försöker bara köpa böcker jag är helt säker på att jag kommer att läsa eller böcker jag redan har läst och vill läsa om. Jag får väl medge att denna jag inte håller lika hårt fast vid denna policy sen jag började jobba i bokhandel. Det handlar inte om att jag inte vill ha böcker, men jag blir stressad av att ha böcker jag inte ännu har läst. Jag tycker om att se på mina bokrader och komma ihåg hur det kändes att läsa dem. Inte för att kunna säga "jag har läst allt som står i min hylla", det är ovidkommande. Men de lästa raderna blir som en kropp, eller som en förlängning av min kropp. Och de olästa, de blir liksom som skavsår.

Allt detta för att kunna deklamera att jag igår köpte tre böcker på bokmässan. Det tog sin lilla tid. Tre för priset av två vid English Bookshop, hur ska man kunna välja? 

Resultatet:

1. David Levithans The Lover's Dictionary. A Love Story in 185 Definitions


Det här var den jag egentligen var ute efter. Hade helt glömt bort den, men minns att jag gillade lexikonidén (se nedan) när boken kom ut. Lite som en av mina favoritböcker, Sarah Emily Mianos Encyclopedia of Snow.

2. Paul Auster & J. M. Coetzee - Here and Now. Letters 2008-2011


En bok av Auster jag inte har läst! Jag har känt till den ett tag men inte kommit mig för att leta reda på den. Ett självklart val med andra ord.

3. Stephen Kings On Writing


Läste denna när jag gick en skrivarkurs med Mia för tusen år sedan, en bra bok för skrivinspiration. 

Jag är nöjd, mycket nöjd. 

Så här kan det bland annat se ut i Levithans bok:


Haha. Korthugget men koncist, just the way I like it. Får mig lite att tänka på Amy Hempel och det kan aldrig vara dåligt.

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...