måndag 26 juni 2023

Åska

Det var konstigt stämning i stan idag, så fullt med folk att jag mest ville gömma mig och inte leta sommarklänning som jag hade fått för mig att jag skulle göra på min rast. Folk vimlade runt, surrade som bin, svettigt, stirrigt, jobbigt. Det var min tredje klänningsvända och den enda jag hittade var urtråkig. Vill inte egentligen köpa något nytt heller men det är inte alltid man har tid att leta second hand. 

Jag kom till jobbet vid 07 för att släppa in städare i lokalen och kunde därför cykla hemåt lite tidigare, eller vänta, cykla förbi second hand-butiken (den dyra) vid Järntorget. Utanför satt en kursare från Umeå som varit inne i butiken tidigare under dagen för att heja och berätta att han ska flytta till Göteborg i höst, så glad jag blev! Jag förföljer dig sa jag, sen gick jag in i affären och hittade den nästan direkt, den vita skira hippieklänningen med broderade ärmar och lite för djup urringning (hm? sa Cyklisten när jag frågade om han höll med), för några hundra pengar för mycket men lika mycket jag hade betalat för en ny klänning om jag hade hittat någon jag gillade. Unna dig något fint! sa kursaren och det gjorde jag.

Efteråt, och mindre än en minut efter att jag hade fått in barnen genom porten brakade det loss och regnet vräkte ner. En efterlängtad åskskur och jag skickade hurrarop ner till min höggravida grannvän som lidit i hettan och hoppades att regnet skulle skingra de klibbiga folkmängderna i stan.

Nu doftar det blomsteraffär i vardagsrummet för Cyklisten lyfte in balkonglådorna under regnet, min nya klänning är lite för genomskinlig också (hm?), och det känns ju ganska skönt ibland, att köpa något man tycker om för att må lite bättre.

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...