måndag 28 september 2009

MinPortico

Klockan är tusen och jag är hungrig och borde vara trött efter att ha suttit i övre våningen av en taklös dubbeldäckare i två timmar och sett London by night. Men runt mig på min säng ligger papper utströdda i massor med minst fem olika varianter av mina kursval. Jag trodde verkligen att jag hade allting under kontroll. Tills jag mötte "The Online-Timetable" och "Portico".

Kära vänner vid Åbo Akademi, jag ska säga er att jag nästan är beredd att säga något positivt om MinPlan. Och det ska mycket till för det. Här vid UCL krävs det nämligen att det totala antalet kurser inte överstiger 4 poäng (motsvarande 60 studiepoäng). Allt ska ordnas fint i det fina systemet som går under namnet "Portico". Lätt som en plätt så långt. Men det krävs också att man balanserar sina kurser och tar hälften under hösten och hösten under våren. Där kommer min nya vän "The Online-Timetable" in. Så förbannat omöjligt. I MinPlan kan man åtminstone strunta i alla röda felmeddelanden men det kan man definitivt inte göra här.

Precis när jag hade stängt av min dator och skrivit "ALLT KROCKAR!!!" med ilskna bokstäver i min anteckningsbok så löste sig allting. Tror jag. Och då blir det ingen filosofi alls utan European Cultural Studies för hela slanten vilket betyder att jag har varit artig mot en trevlig filosofiprofessor helt i onödan. Men detta ämne är bara så underbart. Om jag får som jag vill (snälla, snälla alla dumma och äckliga datasystem!) så ska jag läsa följande kurser från denna inst:

"Modernism - Cultural Movements and Text" (specialseminarium: "Configuring Surrealism")
"The History and Literature of War in the Twentieth Century 1: 1914-1939"
"Post-War Cultural Movements and Texts" (specialseminarium: "Testimony and Loss: Narrative of AIDS")

Åh sådana drömmar jag ska drömma i natt. Och jag ska stå utanför alla dörrar som är viktiga imorgon precis i rätt tid och då struntar jag i om jag missar biljettförsäljningen till veckans Union-events.

4 kommentarer:

Temumriken sa...

Tekniska "hjälpmedel" som hindrar en att studera för mycket, jonej. Hur lyckas brittiska studenter någonsin bli klara? Åtminstone har de någonting att skylla på.

Nina sa...

Dom lyckas för dom måste betala flera tusen pund per år... enkelt sätt att få fart på studierna.

mia sa...

Det kommer antagligen att användas emot dig, den här märkligt positiva inställningen till MinPlan. Nån kommer att hitta din blogg, nån på hfkansli och sen är det kört, sen får du ståta exempel för positiv inställning och fläckarna går aldrig ur. dessutom kommer de raskt på att åtgärda de röda poängen så att man inte längre får ha såna och att det ska fördelas lika för det verkar ju funka annanstans i europa. en eu-standard helt enkelt. så kommer det att gå. jag anar redan att det börjat. f-n på väggen. ja ja. mmm.

Nina sa...

Oj nej. Kanske jag borde radera mitt inlägg?

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...