onsdag 14 oktober 2009

Duktig studerande

(bilden inspirerad av Jessi)

Det har varit en lång dag. Först en inledande kurs i akademiskt skrivande klockan 9, sen föreläsning om första världskriget och nu senast ett symposium om den svenska författaren Elin Wägner med anledning av översättningen av romanen Pennskaftet till engelska. Men det har varit en bra dag. Hela veckan har än så länge varit bra. Det är massor av läsning och skrivande som väntar men jag skulle aldrig någonsin vilja gå miste om det jag får ta del av vid UCL. Det må låta romantiserande men just nu känns det okej att leva i en liten romantiserad bubbla av glädje.

Det var också fint att kunna delta i symposiet. Det är intressant att se hur diskussionerna går vid institutionen och det känns bra att få ta del av en lite bredare akademisk gemenskap. Det är lite som om åren i Åbo (vad studierna beträffar) har varit en mycket bra uppvärmning för just det här året. För också de kurser som går på grundnivå är väldigt avancerade och jag är glad över att ha fyra år av studier bakom mig.

Imorgon i min Nordic Cinema-kurs ska vi se på den danska katastroffilmen Verdens undergang från 1916 och sedan gå på öl till en av kårpubarna. På fredag har jag varit här i exakt en månad. Och det känns som så mycket längre än så eller helt enkelt bara konstigt att tänka på det som en "tid". Det känns som något helt annat.

2 kommentarer:

... Jenny sa...

Hej gulle. Skönt att läsa att du har det bra! Låter ljuvligt med massa intressanta mänskor och krävande studier. Ska skriva brev när jag kommer hem till Holland, just nu snorig och sömnlös i Hamburg. Pussar. Och kramar. PS. Ska försöka hälsa på i jan-febr-skiftet, måst kolla datum med dig först. Mer info i brevet! DS

Temumriken sa...

Romantiserade bubblor är baara bra :)

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...