tisdag 3 november 2009

Fi-fi-fi-fi...

Idag har jag fått representera mig själv som finlandssvensk, ironiskt nog i en kurs vid namn "Gender and Representation". Eftersom vi diskuterade Edith Södergrans poesi så fanns det också behov av lite diktuppläsning där jag fick hoppa in med min finlandssvenska röst. Tvärtemot vad jag kanske hade föreställt mig om en liknande situation för ett halvår sedan så hade jag inte något emot det. Kanske för att jag har läst Södergran sen högstadiet, kanske för att vi faktiskt diskuterar just representation.

Fullt medveten om alla stereotyper som finns och dagligen återskapas om finlandssvenskar är det intressant att befinna sig i ett slags icke-rum där man blir tvungen att konstruera sin egen språkidentitet i några få meningar så gott som dagligen. Men tro inte att det bara gäller finlandssvenskar. Av alla dem jag umgås med, och de är inte alla utbyteselever, så har väldigt få engelska som modersmål. Och i sådana sammanhang blir ens tillhörighet till en specifik minoritet mindre och samhörigheten i att vara flerspråkig desto större.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Nu e allt klappat och klart för oss att komma dit och fast sjunga modersmålet sång me dej! Vi boka just på George Hotel så nu e de bara ti kom dit. Vi bor där 8-11.12, ska bli så kul! *kram*

Anonym sa...

...hälsar Johanna, som vanligt högst anonym...

Nina sa...

Kära högst anonyma Johanna, vad bra att ni fixade bokningen, hotellet verkade så mysigt. Jag blev nog faktiskt ganska avundsjuk. Om jag får komma och hälsa på er i ert hotell kanske jag till och med kan sjunga en fras eller två av modersmålets sång.

Anonym sa...

Du är väldans välkommen, vi måste ju sen fira självständighetsdagen den 6:e så kanske en vers ur Vårt land vore enkom! (hälsar anonyma Johanna)

Nina sa...

Haha, det hade jag inte ens tänkt på. Jag försökte faktiskt förklara hela grejen med självständighetsbalen åt en kompis häromdagen, men det gick nog inte riktigt hem. Alla vackra festblåsor som man får berömma.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...