torsdag 4 juni 2020

Sommarlistan

Det är torsdag, det är fortfarande varmt ute, allt har blivit grönt på en sekund och innan jag hinner glömma att så inte alltid har varit fallet tycker jag att det är hög tid för en sommarlista. Tror inte jag gjorde någon ifjol, och det är alltid kul att gå tillbaka och se hur man hoppades att sommaren skulle bli.
 
Kommer du att jobba i sommar eller ha semester?
 
Jag kommer att jobba hela juni, med jobba menar jag skriva C-uppsats. Lillcyklisten är på förskolan fram till veckan efter midsommar, så då blir det att skriva, skriva, skriva och hoppas att jag kommer någon vart. Sen tar semestern (eller den obetalda ledigheten) vid och efter det blir det eventuellt lite mera uppsatsjobb i augusti.
 
Vad kommer du inte att göra i sommar som du annars hade gjort?
 
Vi kommer inte att åka till Finland. Det blir den första sommaren i mitt liv som jag inte åker till vårt sommarställe. I teorin hade vi säkert kunna komma runt det på något sätt, genom att isolera oss i karantän i två veckor osv., men eftersom sommarstugan är ett släktställe och mer än halva poängen med att åka dit är att träffa familjen känns det ganska poänglöst. 
 
Hur känns det? 
 
Det känns märkligt, men på något sätt ganska okej. Eller ja, jag har väl accepterat det och väljer att inte tänka på hur det hade kunnat vara. Det som känns allra jobbigast är så klart att mina föräldrar och Lillcyklisten inte får träffas och att vi inte vet när det kommer att ske nästa gång. Barn växer så otroligt fort och även om vi skypar flera gånger varje vecka hade jag så klart helst velat att de fick träffas på riktigt.  
 
Vad kommer du att göra istället?
 
Vi inväntar fortfarande de nya reserekommendationerna, men vi tänker oss att vi ska åka till Göteborg, även om det definitivt ligger mer än två timmar bort med bil. Det är jättesvårt att resonera kring det här tycker jag. Å ena sidan tänker jag att vi är just såna dryga individualister som tänker att rekommendationerna inte gäller oss, å andra sidan vet jag att den här resan inte bara är en nöjesresa eftersom den handlar om vår sannolika flytt tillbaka till Göteborg. 
 
Min inställning är att vi ska åka dit och väl på plats följa alla restriktioner och rekommendationer och att det inte borde vara svårt eftersom vi främst har tänkt cykla runt och kolla på olika bostadsområden. Vi får låna en lägenhet vilket innebär att vi inte heller behöver vara nära andra människor utan kan hålla oss för oss själva, och vi åker ner med egen bil. Jag hör hur jag ursäktar det här valet och förstår om det provocerar, och kan egentligen inte säga något mer till mitt försvar. Det är i alla fall planen idag, vi får se vad som händer.

Vad hoppas du ha för känsla när sommaren är slut?

Jag hoppas att vi ska ha energi att verkligen göra saker tillsammans med Lillcyklisten nu så länge vi bara har ett barn, att vi på något sätt ska få slappna av trots att vi inte kommer att ha några möjligheter till avlastning. Jag hoppas också att vi då ska veta hur vi vill göra med flytten, var vi kan tänka oss att bo och när vi i så fall ska sikta på att flytta. 

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...