torsdag 11 juni 2020

Vara precis här

En sådan här dag, när det knappt blåser och termometern visar sjutton grader när klockan inte ens är nio. När syrenerna har börjat slå ut och Lillcyklisten sover till klockan sju.

En morgon när jag nästan inte hinner dricka upp mitt morgonkaffe innan det är dags att lämna på förskolan, och jag och Cyklisten hetsar upp stämningen kring lägenheter som kan sökas eller inte sökas. 


Att skiftningarna kan vara så stora och samtidigt så små. Är det möjligt att påverkas av vädret så här mycket, till exempel? Om det är det känns en flytt söderut ännu rimligare. 


Men också: i köksfönstret basilikan, ärtväxten som Lillcyklisten har odlat på förskolan, persiljan, kaffekokaren. I ett annat köksfönster, hade växterna varit ännu lyckligare där? Jag drar mig för att öppna remissvaret på 14 sidor, har börjat med att plocka de längsta först. Att sitta i parken efter förskolan och äta mellanmål, hur han sitter där alldeles själv utan ryggstöd och dricker ur sin mugg. Pratar och flamsar och berättar vad han har gjort. 

Nej, det är inte alltid så att jag längtar någon annanstans.

2 kommentarer:

Kugge sa...

Åh vilket fint inlägg, speciellt den sista meningen! <3

Men gällande väder och vind, mitt humör påverkas (tyvärr) VÄLDIGT mycket av vädret.

Nina sa...

Tack! <3 Ja, visst är det lite skrämmande hur sol och varmt väder gör en nästan personlighetsförändrad...

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...