onsdag 17 maj 2023

Böcker sen sist

Det har lästs en del i vår, och lyssnats ännu mer för att jag har varit så trött om kvällarna, här kommer några favoriter från april-maj.

Kirsten Thorup - Intill vanvett, intill döden

Den här romanen golvade mig totalt. Jag dras ofta till romaner som utspelar sig under andra världskriget men de tenderar ibland vara lite dussinartade. Men den här var något helt annat. En dansk kvinna besöker bekanta i München efter att hennes man har stupat vid östfronten och försöker förstå sig på det obegripliga, familjen hon bor hos är nazister och hon blir chockad av att hon har varit så naiv i sin syn på Tyskland. Det är dubbeltydigt, obehagligt, och otroligt spännande. En psykologisk skildring av en förvriden värld där alla tänker på sig själva men där också ljuset sipprar in ibland. Den kommer definitivt att hamna på årets bästalista.

Ulf Kvensler - Sarek

En helt annan typ av bok men med likheten att den var svår att släppa. Jag förväntade mig faktisk inte att jag skulle dras med så mycket av den här thrillern, hade fått för mig att den var lite överhypad, men det slutade med att jag fick lägga bort den kvällstid för att inte ligga vaken och läsa hela natten. Den höll kanske inte helt till slutet men upptakten var så pass bra att den ändå kvalar upp över många andra thriller jag har läst. Fyra personer på vandring, en av dem har onda avsikter, allt som kan gå fel går fel, en klarar sig och får berätta vad som hände för polisen.

Linda Segtnan - Åttonde huset: till åminnelse av en flicka

Wow, vilken godispåse. Tror inte jag har känt igen mig så mycket i någon beskrivning av moderskapet som jag gjorde när jag läste den här boken, som är en blandning av en verklig kriminalhistoria och av författarens besatthet av densamma. Släng in lite tarotkort och dramatiserade scener från 40-talet och ja ni hör. En bok som har allt, om man gillar true crime, svenskt 40-tal och ambivalenta mödrar!

Maria Ernestam - Orm och stege

Jag har förstått att detta är en författare jag borde läsa, men har inte gjort det förrän nu för att jag i ärlighetens namn tycker att böckerna har varit så taffligt formgivna. Den här är väl okej, men inte mer än så. Det känns orättvist eftersom det finns så många sämre romaner som är betydligt bättre formgivna. Men det om det. Detta är en rätt klassisk berättelse om en kvinna i sextioårsåldern som får ett dödsbud som väcker minnen från det förflutna. Nutid varvas med en sommar under sent 1970-tal, en sommar som präglas av en vän som dör och en karismatisk pastor som nästlar sig in i huvudpersonens ungdomsgäng. Otroligt välskrivna karaktärer, och imponerande att blåsa liv i en rätt så bekant historia. En ypperlig roman för alla sommarbokhögar! För en österbottning som har sett din beskärda del av väckelsepredikanter var det också mycket igenkänning.

Nu försöker jag läsa klart Maggie Shipsteads väldigt fina novellsamling You have a Friend in 10A för att antingen få kasta mig över Mhairi McFarlanes Between Us, eller Kate Atkinsons Shrines of Gaiety som utspelar sig i 1920-talets London. Ett lyxigt dilemma.

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...