onsdag 10 maj 2023

Det blev maj

Jag är ganska precis halvvägs hem när kedjan hoppar, ironiskt nog har jag precis stannat till och pumpat däcken en stund innan för att cykeln gått så trögt. Aha, det var kedjan som var slapp. Eftersom barnsitsen är på går det inte att vända cykeln upp och ner och jag ser mig snart besegrad. Med oljiga händer ringer jag förskolan och säger att jag blir lite sen.


Idag är det 21 grader varmt och jag cyklar i bara linne. Rättelse: jag promenerar i bara linne. Det doftar starkt från alla blommande fruktträd och vid Slottsskogsvallen får jag ta en konstigt omväg för att det förbereds för fullt för Göteborgsvarvet.

I sista backen upp mot förskolan bestämmer jag mig, vi köper pizza på vägen och äter på gården. Cyklisten kommer sent och det sista jag vill just nu är att ställa mig i köket och koka linssoppa. Och det är en revolution, att jag är där nu. Där jag kan gå hem med båda barnen, lite försenad, köpa en pizza, äta den under hyfsat lugna former, gå in och bara göra hela kvällsrutinen. När barnen har somnat öppnar jag en folköl och njuter av den första klunken med hela kroppen.

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...