söndag 21 maj 2023

Söndagslista

Hittade en lista hos Ida som känns passande idag. 

Vad gör du just nu?

Jag sitter i femtiotalsfåtöljen som jag ärvt av min mormor och väntar på att barnen ska somna. Vi var utomhus från ungefär 10:30 till 17 idag så har hopp om en snabb insomning.

Vad skrämmer dig?

Ovisshet. Inte i en allmän existentiell bemärkelse utan snarare i specifika situationer, som när någon är sjuk och väntar besked eller när man inte vet hur någon kommer att reagera på något man själv ska göra eller säga.

Vad peppar dig?

Att mina barn växer och blir större och rimligare.
Att jag fortfarande tycker om mitt jobb.
Att jag har en känsla av att det finns många människor omkring mig som jag skulle kunna lära känna ännu bättre.

Vad vill du ha som huvudsyssla om fem år?

Femårsplaner är helt omöjliga tycker jag, jag ser liksom helt blankt när jag försöker föreställa mig det. Men jag tror att jag gärna hade gjort ungefär detsamma, kanske med ytterligare ansvarsområden. Det hade också varit roligt att vara med och starta upp en helt ny bokhandel.

Vad får dig att gråta?

Ilska, tyvärr. Jag avskyr det men börjar ofta gråta när jag är riktigt arg och inte lyckas göra mig förstådd. 

Vad är det sista du tänker på innan du somnar?

Inget just nu eftersom jag läser tills ögonlocken trillar igen, då släcker jag illa kvickt innan någon tanke hinner få fäste.

Vad måste du ha hemma i matväg?

Smör, ost, bröd, kaffe. Gärna ägg också. Men med smörgåsar och kaffe kommer man långt!

Vad läser du just nu?

Kate Atkinsons Shrines of Gaiety, Gillian McCallisters Den natten, och så började jag precis lyssna på Mattias Edvardssons En familjetragedi.

Vad är skönt?

Att sova. Att lämna hemmet utan barn. 

Vad är du avundsjuk på?

Det vanliga tror jag, andra människors liv typ? Att folk verkar ha så ruskigt höga löner, jämställda förhållanden och lyckade semestrar? Förstår ju själv att det antagligen är en shimär men kan bli avundsjuk ändå.

Vad är det viktigaste som finns?

Att möta andra människor. Tror ensamhet (i negativ bemärkelse) är väldigt farligt.

Vad är ingredienserna för en lyckad utekväll?

Haha. Att den blir av? I ett parallellt drömliv: förfest hemma, middag ute, karaoke och dans natten lång och skräpmat på hemvägen. Samt en lång ensam dag därefter.

Vad är det gulligaste som finns?

Frågar du någon som har barn finns det bara ett svar så klart. Men just nu när Minicyklisten klär ut sig till lejon och tror att han ser läskig ut.

Vad vill du rekommendera?

Att inte tro att det som är just nu måste vara för evigt. En stark rekommendation framför allt till mig själv...

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...