måndag 8 oktober 2012

Kan inte sluta börja

Jag började läsa lite igår, sen skulle jag bara läsa lite till, sen var klockan två på natten och jag satte mig i köket och åt paprikafyllda oliver direkt från burken och drack äppeljuice direkt från kartongen, sen tvingade jag mig själv att börja läsa en annan bok (på norska) för att kanske, kanske lyckas bli sömnig. Nu borde jag skriva en recension men jag ska bara läsa ett kapitel till, eller nej jag menar nu ska jag bara läsa ett kapitel till eller...

I resten av lägenheten finns en massa intetsägande konst som jag motvilligt inser att jag kommer att tycka om en dag. Det är så det blir, det är åldrandets medelklassigaste scenografi. Man blir vuxen, man börjar tycka om konsthantverk, man vill använda gardiner för fönstren och tabletter under tallrikarna. Man börjar tycka om kelimmattor och pelargoner och konstnärer som målar prunkande trädgårdar och Skagens stränder. Det bara händer. Det kommer med största säkerhet att hända också mig, men jag tycker inte om det.

Alltings början av Karolina Ramqvist

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...