måndag 10 april 2023

3-listan

När det är söndag som egentligen är måndag och allt är lite tvärtom så passar det fint med en lista. Hittade denna hos Underbara Claras.

3 ljud jag inte gillar

Lövblåsare är vedervärdiga.

Min ringsignal, den är aggressiv och irriterande men jag kommer mig inte för att ändra den.

Ljudet när min sambo eller mitt äldsta barn knaprar och pillar på sina naglar, ryser bara jag tänker på det. Varför ska en sån ovana gå i arv, kan man undra.

3 ljud jag gillar

Diskmaskinen, den har ett så mysigt och hemtrevligt ljud.

Kluckande barnskratt som kommer rakt från magen när man själv håller på med något annat, just nu av Minicyklisten som verkar älska barnprogram med slapstickhumor.

Unga killar som slänger ur sig (kvinnliga) könsord. Vill gå fram och säga "pratar du om en sån som du antagligen kom ut när du föddes?"


3 jobb jag inte vill ha

Kontorsjobb som fjättrar mig vid datorn, med arbetsuppgifter som inte kräver någon egentlig interaktion med andra människor.

Receptionist, eller annat jobb där man i perioder måste sitta och vänta länge på att jobbet ska komma till en, så att säga. Passar inte alls mitt temperament.

Bartender på en nattklubb. Tänker att det är att vara social på ett jobbigt sätt med jobbiga människor en jobbig tid på dygnet.

3 jobb jag kan tänka mig

Psykolog eller terapeut, tänker mig att det hade varit väldigt intressant.

Att arbeta på ett äldreboende, så länge det inte var skött av bemanningsföretag utan hade en mer långsiktig personalplanering.

Försäljare på ett välsorterat loppis, skulle det inte vara kul att hitta skatter som man sen fick se vandra vidare till nya ägare?

3 saker jag inte äter

Råbiff, tycker verkligen att det låter otroligt äckligt. Äter iofs inte särskilt mycket kött heller, men just råbiff är en stor gåta för mig.

Kanelbullar, alltså helt vanliga av typen man hittar på 7 Eleven. Skulle aldrig välja det framom en chokladmuffins eller ett wienerbröd.

Kalle kaviar, alltså varför?

3 saker jag gärna äter

Ostar av alla de slag, har varit helt manisk i mina tankar på ost den här vintern.

Mörk choklad, en bit om dagen minst.

Varma mackor, kanske det godaste som finns!

3 saker som jag aldrig gjort

Snusat, tro det eller ej med tanke på att jag kommer från trakter där snussmugglingen har haft ett starkt fäste.

Varit utanför Europa, tråkigt nog. Inte för att det är något självändamål men det finns många platser längre bort som jag gärna hade velat se.

Ägt en lägenhet eller ett hem, att hyra har varit min melodi och det tror jag att jag kommer att fortsätta med.

3 saker jag gjort idag

Ätit Alvedon för att mota bort min onda hals och min trötta kropp, det har fungerat helt okej.

Läst ut Morgonstjärnan

Sett klart Dune (från 1984), har sett den förr men ville se om den efter att ha sett nyfilmatiseringen, den var bra men tappade tempo efter halva filmen.

3 saker jag planerar i vår

Tänkte skriva att odla på "min" men menar så klart att odla på vår balkong.

Att sitta på en uteservering, helst efter jobbet men kvällstid går också bra.

Att återuppta jogga det som fallit i glömska efter vinterns hundratals förkylningar 

3 saker jag önskar att jag var bra på

Att låta saker och ting bli som de ska av sig själva och inte forcera dem i en viss riktning.

Att löneförhandla

Att hålla kontakt med människor jag inte träffar regelbundet 

3 saker jag önskar att jag var mindre bra på

Att anpassa mig efter andras behov

Att förvänta mig saker

Att avbryta människor jag pratar med

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...