söndag 23 april 2023

Ljuset och febern

Tröttheten efter lördagen i solen visade sig vara feber, hur mycket feber kan man ha, man orkar inte ens undra. Men efter förmiddagens hällregn som spolade bort en del pollen kom solen fram, jag stack ner några luktärtor i jorden, tänkte på författarsamtalet jag ska ha imorgon. 

Är det någon bok man ska prata om i ett halvfebrigt tillstånd är det väl ändå Detaljerna som handlar just om en febrig kvinna som tänker på olika relationer hon haft i sitt liv. Jag hade velat läsa om den ordentligt innan imorgon men får se mig besegrad, som tur förberedde jag mina frågor förra veckan. Nu känns det ändå som att jag kan sova bort det värsta inatt. Och hoppas på en snäll publik och en välvilligt inställd författare.

På tal om böcker läste jag precis ut Camilla Grebes Välkommen till Evigheten som var en snyggt utformad thriller med precis rätt mängd vändningar. Den var dessutom extra underhållande för mig personligen eftersom den handlar om karaktärer som jobbar i bokbranschen, både författare, förläggare, agenter och redaktörer, kul att känna igen beteenden och tendenser som också förekommer i boklådor. Detta ord förresten, boklådor, var helt främmande för mig när jag flyttade till Sverige. Vad då lådor? I Finland pratar man om bokhandlar. Nu känns det chockerande nog som ett rimligt ord för mig att använda. Hursomhelst. Camilla Grebes brukar vara skicklig och jag tycker absolut hon lyckades också den här gången. 

Inga kommentarer:

Ner mot marken, upp mot himlen

Jag lunchar med J och vi hinner påbörja planering inför sommaren, planen är att åka tillsammans utan oäkta hälfter men med barn hela vägen u...