söndag 3 oktober 2010

Läsvanor

Ibland stjäl även de ärligaste av människor. Denna gång har stölden skett från Jessis bokblogg
 
Vilka har varit de viktigaste böckerna i ditt liv och varför?
Min Skattkammare-serien för att de lästes för mig och fick min fantasi att bubbla fram. Tvillingböckerna av Francine Pascal för att de lärde mig att sluka böcker. Catharina Gripenbergs På diabilden är huvudet proppfullt av lycka för att den lärde mig att skriva.
Finns det några författare du läser allt du kan komma över av?
Jonathan Safran Foer, Siri Hustvedt, Paul Auster, Dave Eggers, Haruki Murakami, Amy Hempel, F. Scott Fitzgerald m.fl.
Vilka är boktipsauktoriteterna i ditt liv?
Främst andra författare som tipsar om sina favoriter men det brukar heller aldrig slå fel att lyssna på småkusinerna J och T. Jessi är förstås också en levande encyclopedi som man kan ta till när så behövs.
Läser du ut alla böcker som du börjar på?
Oftast ja. Till och med Martina Haag. Jag har svårt att tycka att jag får ha en åsikt om en bok om jag inte har läst ut det.

Senaste bok du...
 
... läste ut?
Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs (never again).
... köpte?
 Ralph Ellisons Invisible Man från 1952
... lånade?
Judith Halberstams Female Masculinities
... gav bort?
Siri Hustvedts The Shaking Woman
 
Föredrar du
- bokhandel eller bibliotek?
Just nu bibliotek eftersom det är där jag sitter och jobbar.
- skönlitteratur eller facklitteratur?
Skönlitteratur!
- hundöron eller bokmärke?
Både och. Jag brukar hundöra till det nere i kanten på böcker vid sådana avsnitt jag vill gå tillbaka till. Gäller dock särskilt recensionsböcker. Förr hudörade jag allt, men nu respekterar jag åtminstone andras böcker. Och riktigt bra böcker.
- ljudböcker eller vanliga?
 Den enda gång jag har lyssnat på en ljudbok var när jag pluggade tyska till studenten och lyssnade på en talbokskassett(!)version av Anne Franks dagbok. Jag tycker att högläsning oftast går alldeles för långsamt.

1 kommentar:

Jessica sa...

det var så fint att gå med dig på Foyle's och fråga "Har du läst?" om var och varannan bok! :)

Du (och apparently din mamma via dig) är en bra boktipsare, du är det ena N:et jag syftar på i blogginlägget du tagit den här enkäten ifrån. In cade att du nu inte fattade det)

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...