torsdag 4 november 2010

Inspiration

Det kan bli knepigt att ha en för pragmatisk inställning till uppsatsskrivande för det gör ibland att jag inbillar mig att allting som jag läser borde kunna användas i min text. Men ibland fastnar man och då kan det vara skönt att läsa texter som man bara kan vila i. Som inte kommer att finnas med i litteraturförteckningen och som inte bara har med uppsatsskrivande att göra. Citatet tillägnas åt Jessi som gratuleras för sina framgångar!

Writing: a way of leaving no space for death, of pushing back forgetfulness, of never letting oneself be surprised by the abyss. Of never becoming resigned, consoled; never turning over in bed to face the wall and drift asleep agains as if nothing ever had happened; as if nothing could happen.

- Hélène Cixous, "Coming to Writing" and Other Essays

3 kommentarer:

Jessica sa...

nu blir jag ännu gladare än när du bloggade om kråk-kortet! :) Synd bara att vi bor så långt ifrån varandra och bara kan skicka cyber- men desto varmare!- kramar!

när det börjar sa...

Hélène Cixous! En av mina kärlekar. En annan är Laurie Richardson och en tredje är Carolyn Elis (som jag skrev beundrarmejl till i somras och fick ett svar tillbaka). Rekommenderas som vetenskaplig lustläsning.

Nina sa...

Jessi: cyberkramar må vara överskattade men ibland får det duga!

Lotta: tack för tipset, har länge nuddat vid Cixous men aldrig läst hela texter, älskar verkligen hennes språk.

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...