måndag 15 april 2013

Måndagstips

Dags att tipsa lite igen. Vi tar lite av varje, med början i musik.

1. Den här låten tycker jag är en fenomenal cover/mashup (vet inte riktigt vad man ska kalla det), det är Bastille och nån som heter Ella som har gjort en version av TLCs "No Scrubs" (som jag verkligen avskydde då den kom ut 1999) med lite gitarrslingor från en låt av The Xx i bakgrunden. Så. Nu kan ni lyssna på den medan ni läser resten av mina tips.



2. Ett vardagstips är att aldrig öppna post när du är hungrig. Kommer du hem från jobbet utsvulten och trött, vänta med att öppna potentiellt läskiga Kela-brev och räkningar tills du har ätit och druckit en kopp kaffe. Skillnaden är enorm.

3. Rätt ofta tycker jag att man hör folk säga att de gärna skulle läsa mera poesi, men att det är svårt att veta riktigt hur man ska göra. Mitt tips är att läsa poesi på vessan/toan (eller whatever you wanna call it). Helst skulle jag ha ett litet poesibibliotek i badrummet. För när man sitter där och glor och gör det man gör när man sitter där, varför inte läsa en liten dikt? Här kunde jag gå in på ämnesomsättning och långsamma/snabba magar, men kan istället säga som så att det ändå är sällan man läser alla Tomas Tranströmers samlade dikter i en sittning. Så tempot blir liksom rätt så bra. 



4. Jussi Adler-Olsen. Tipsar mig blå om honom på jobbet just nu, Adler-Olsen är en dansk deckarförfattare som skriver om en sur polis som heter Carl Mørck som löser kalla mordfall  där hämnd oftast är motivet. Så. Bra. Jag tycker om att huvudpersonen är så sjukt tjurig, att böckerna är rätt typiska deckare och innehåller rätt mycket klichéer, men att de ändå är så spännande att det är svårt att sluta läsa. Det kanske handlar om att fallen är intressanta, det handlar om allt från hemliga tvångssteriliseringar till politiskt motiverade kidnappningar till sekterism och internatskolelojalitet. Sen gillar jag också kombinationen av kommisarie Mørck och hans hemlighetsfulle assistent Assad. Något skumt är på gång där i bakgrunden, det fattar man genast, men vad det är som är på gång, ja se det vet jag inte. Ett ytterligare tips är också att börja från början med den första boken, Kvinnan i rummet. Även om varje bok innehåller ett nytt fall finns det en bakomliggande röd tråd som kan vara lite svår att följa annars. Hittills har jag gillat bok ett och två bäst, bok nummer tre, Flaskpost från P var ganska seg i början (även om det tog sig på slutet). Nu läser jag nummer fyra, Journal 64. Mycket bra. 

Känns som att jag borde komma med ett sista femte tips nu för att avrunda det hela snyggt. Men det lyckas jag inte göra. Om inte nån av er har ett femte tips förstås.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Jag fyller i med ett femtetips då. Varför inte skriva egen poesi på muggen. I väntan på...
Ja, ni förstår. Och jag tror det kan bli riktigt bra. Ska faktiskt ta och skaffa mig en skrivbok och penna att lägga där i skåpet.
Mycket av ens inre kanske kommer ut i en sån intim situation. Vad tror du om det?

Nina sa...

Såna böcker har testats, dock aldrig hemma hos mig. Bra idé! Tror också att mycket av ens inre kommer ut i en sån situation. :D

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...