fredag 12 april 2013

Om en fredagseftermiddag en läsande

Så märkligt. För ganska exakt tre år sedan... nej vad? Vad sa jag precis? Tre år sedan? Tydligen. Vi tar om det där. För ganska exakt tre år sedan (!) läste jag också Italo Calvino. Tänker på honom som en av mina favoritförfattare trots att jag mest bara har läst och omläst Om en vinternatt en resande. Nu hittade jag Invisible Cities på bibban häromdagen, har försökt läsa den en gång tidigare men inte riktigt varit på rätt humör. För att utgå från de olika kategorierna av böcker som Calvino listar i Om en vinternatt... (klicka på länken så fattar ni) hör hans egen Invisible Cities antagligen till Books You've Been Planning To Read For Ages

Jag håller också på med en bok i kategorin Books You've Always Pretended To Have Read And Now It's Time To Sit Down And Really Read Them, nämligen Jane Austens Pride and Prejudice. Jo, jag vet. Man tänker sig att varje rödvinsdrickande litteraturvetare läser den romanen minst en gång i veckan. Men jag har liksom inte hunnit med den på något märkligt vis. 

Annat jag funderar på idag? Inte särskilt mycket. Har en ledig och oplanerad dag, kanske för första gången på mer än en månad. Jag har hittills läst ut Tana Frenchs Brottsplats: Faithful Place (jättebra deckare), slösurfat och ätit frukost två gånger. 

Ska läsa lite Calvino nu och vänta på att andra människors arbetsdagar ska ta slut, och smittas av helgkänslan trots att jag själv jobbar hela helgen. 

Här kan ni förresten läsa hela citatet om bokkategorier från Om en vinternatt en resande. 

Inga kommentarer:

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...