torsdag 16 april 2020

Pyssel och plugg

Jag skriver bokpresentationer och inser hur längesen det är jag gjorde det dagligen. Formulerade mig om böcker. Snart är det två år sen och det känns som en evighet. Jag saknar känslan av att ha hittat exakt rätt böcker till rätt person, tillfredsställelsen när någon lämnar butiken nöjd och glad med böcker jag vet är bra. Det är inte riktigt samma sak att jobba på bibliotek, nu har jag visserligen inte jobbat så många pass i mitt liv, men det är inte lika många som efterfrågar boktips på bibliotek som i den bokhandel jag jobbar i. 

Fyra böcker har jag valt till mitt bokprat: The Circle av Dave Eggers, Jag har inte råd av Marcus Stenberg, Drottningen i kassan av Erika Petersson och The Wife av Meg Wolitzer. 

Nu väntar jag på att ugnen ska bli varm, precis som alla andra bakar jag bröd och ska testa ett rågbröd som på bild ser nästan ut som ruispalat. Tänk det, om det gick att baka egna. I detta land av svampiga mackor. Det är så klart en fördel med att plugga hemma, att kunna baka bröd samtidigt. Men i övrigt behöver jag gränser kring mitt jobbande, det passar mig inte att ha hemmakontor.

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...