tisdag 4 maj 2010

Att revisa

Att läsa på tent i Storbritannien är inte samma sak som att läsa på tent i Finland. Här kallas det "revising", rakt översatt blir det "revidera". Det finns också vissa saker man bör tänka på när man revisar (som jag helt fräckt och slött tänker översätta det till, bör uttalas "rivaisa"). Det gäller inte bara att gå igenom gamla anteckningar. Vissa föreläsare har föreslagit att vi ska göra upp diagram och gå igenom alla texter vi har läst för att se vilka teman som återkommer. Vi ska jämföra och kontrastera. Det här är första gången sedan min stora tent i litteraturens historia våren 2006 som jag faktiskt revisar romaner.















I tentsvaren rekommenderas det att man visar att man också har läst teori, men det är inte alltid nödvändigt och det beror på hur frågan är ställd. I mina Scandinavian Studies tenter har det hittills varit tio frågor varav två ska besvaras. För den som är riktigt nyfiken kan jag också ge ett exempel på hur en tentfråga kan se ut. Det här är en av dem som jag (försökte) besvara:

"How far would you agree with the claim that in Ingmar Bergman's Persona 'har vi ur feministisk synvinkel att göra med en traditionellt uppställd dikotomi mellan ett kontrollerande subjekt som antar rollen av manlig persona och ett exponerat kvinnligt objekt'?"

Läskigt värre. Det blir knappast några höga vitsord för min del men godkänd ska jag väl bli. Nu tillbaka till revisandet.

3 kommentarer:

Temumriken sa...

Huga! Lycka till, säger jag bara :)

Kristin sa...

Minns du våra pluggsessioner vid Paavos i väntan på litthissatenten? Varmt o mysigt, o massor av snygga småbarnspappor som krävde min uppmärksamhet.

Nina sa...

Lisa: tack, jag tror att det hjälpte!

Krispis: OM jag minns! Minns att vi angstade tillsammans över Bakhtins text om Pantagruel och att vi inte förstod någontig. Minns också att det var där jag lärde mig ordet 'santsi'. Minns att det fanns så många distraktioner men att det var så skönt att sitta ute och känna sig som en riktigt studerande.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...