tisdag 25 januari 2011

Ctrl-S anyone?

Jag vet inte hur det är med er, men när jag skriver i ett dokument under en dag så trycker jag på Ctrl-S hundratals gånger. Det började nog som en reaktion på de gånger när jag inte har Ctrl-Ssat och blivit av med hela sidor och stycken men numera är det snarast en motorisk reflex. Så fort jag har skrivit en någorlunda vettig mening så åker fingrarna dit. Lillfingret och pekfingret, jajjamensan. Ibland kan jag få känslan av att mitt konstanta Ctrl-ssande på något sätt sliter på dokumentet, en alldeles befängd tanke naturligtvis men en tanke som dyker upp likväl. Kanske ett oundviklig resultat av att kombinera en humanist med teknisk apparatur. 


Vissa dagar får jag känslan av att jag har använt Ctrl-knappen och S-knappen oftare än de andra tangenterna. Trots att jag inte egentligen har skrivit något nytt alltså. Bara för säkerhets skull liksom. Igår var en sådan dag. Idag har jag grubblat över hur författarlyan skildras och dessutom skrivit ett par tre stycken. Dessutom visade jag enorm karaktärsstyrka (enligt mina lunchvänner) när jag bröt upp och inte tog en till kaffe som alla andra.

Det är spännande det här gradulivet.

Inga kommentarer:

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...