onsdag 26 januari 2011

Det var det här med kaffe

Det finns goda skäl att aldrig dricka kaffe – hälsoeffekterna är diskutabla och smaken i den finländska vardagen nästan alltid usel. Kaffet hör inte hemma här, och traditionen med den äckliga ljusa rostningen som finländare lärde sig föredra under sin fattiga historia är ett bevis på det här. Man rostade ljust för att inte torka ut kaffet och därmed minska vikten på en extremt dyrbar råvara. Dessutom hade vi länge en kafékultur som fick anpassa sig till konsumentattityden att det helst ska vara billigare att dricka kaffe på kafé än hemma för att det ska löna sig.

Så skriver Pia Ingström i en rolig kolumn om kaffe i dagens Husis. Hon påpekar hur irriterande det är med människor som snobbar till det genom att kräva vissa speciella sorters råvaror i alla situationer och visst kan jag hålla med henne om att det kan bli aningen tjatigt ibland. Samtidigt har texter och samtal om kaffe alltid samma Pavlov-effekt på mig, oberoende hurudant kaffe det handlar om så slutar det med att jag får en otrolig lust att dricka en kopp riktigt starkt mörkrostat kaffe. Så enkelspårig är jag. Men sen så blir jag ju också hungrig av att läsa ordet 'mat', så jag kanske är ett specialfall.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste en artikel på peppar igår om cafékultur, om hur vi dricker mest kaffe i världen men inte uppskattar cafékulturen så vi dricker mest hemma. Det sades (Sades?) att vi borde kräva mer av cafér, bland annat av interiören, komma med förslag o så. Men hur går man och säger åt en caféägare att "Jag vill ha gardiner hit o tavlor på väggarna, men jag betalar inte för det, det får du göra."

Sen så gillar din bloggbakgrund massor. Hade du inte en klänning 2007 som såg ut så; blommig? KRAM

Och varför har du inget twitterkonto? Motsätter du dig konceptet, eller upplever du det som en version av facebook, för det är det inte, det är mer samhällsinriktat o roligt än så :)

Nina sa...

Hehe, först the twitter: har helt enkelt varit för lat (och kanske lite ointresserad) hittills, men att jag skulle skaffa twitterkonto är definititvt mer sannolikt än att jag skaffar föusbook.

Och ja, bloggbakgrunden valdes nog med tanke på ett bekant klänningsmönster =).

Till sist, caféerna. Egentligen borde man kräva allt möjligt av de caféer man går till, de är ju trots allt beroende av hur väl man trivs. Och det att de betalar är väl liksom deras problem eftersom det är dom som har valt att öppna café... eller?

Kram!

Nina sa...

Ännu en grej: jag kan nog också tycka att man inte ska underskatta att dricka kaffe hemma, hemmakaffe behöver faktiskt inte vara pannsteji juhlamokka.

Den senaste tiden

Det har varit några bra veckor med bättre balans, eller så är det bara ljuset och den begynnande våren som trots bakslag ju kommer. Jag tänk...