onsdag 12 januari 2011

Har någon sett min skylt?

Det är en himla tur att man måste ha ett syfte när man skriver uppsats, särskilt när man som jag har haft en paus på nästan en månad och inte riktigt kan minnas vad frågeställningen egentligen lät. Jasså, var det det jag skulle skriva om! Så tänkte jag för ett par timmar sedan när jag insåg att det kanske skulle vara en idé att titta lite bakåt i dokumenthistoriken. 

Än så länge (vilket inte är så länge faktiskt, det har ju bara gått tre dagar) går det bra att jobba så det bådar gott. Dessutom så har lunchvännerna har återfunnits och kaffekortet sakteligen fortsatt att fyllas i. Imorgon blir det en gratis kaffe. Jag har dessutom fått en specialsydd läskurs i genusteori som jag ska hugga tänderna i så fort jag tycker att jag börjar bli klar med mitt första analyskapitel. Det är ganska lyxigt att få plocka och välja texter och bara säga "Det blir bra det!" när den kursansvariga kvinnan påpekar att "Det blir ju väldigt teoretiskt det här".

Men men. Jag funderar på att skriva ner mitt syfte jättestort i ett dokument, printa ut det och montera upp det på en skylt som jag kan ta fram nu och då i läsesalen när jag undrar vad sjutton det var jag tänkte med det där andra kapitlet. Kanske jag kan muta någon av bibliotekarierna att traska förbi med skylten nu och då.


(Observera att detta säkerligen är ett av många kommande inlägg som handlar om att skriva gradu. Och jag tänker inte be om ursäkt för det, det förstår alla som själv har varit  eller är i min situation. Ni andra: suck it up!)

4 kommentarer:

Temumriken sa...

Eller varför inte skärmsläckare? Som dyker upp när du kört fast en lagom lång stund. Själv hade jag en skylt där det stod "det är bara en gradu". Den var bra att ha.

Nina sa...

Ah, skärmsläckare var faktiskt inte någon dum idé! Det gäller minsann att lura (?) sig själv till att arbeta så mycket det bara går.

attoL sa...

Jag förstår dig, Nina. Jag ska lämna in min gradu den här veckan och efter det ska jag dricka champagne! Inte för att det sku vara godare än en bra skumppa, men bara för att jag kan och för att gradun äntligen är klar och ur världen, så man slipper skuldkänslorna som kommer krypande när man inte skriver.. Halleluja!

Nina sa...

Jee, grattis till det! Det är klart att du ska dricka champange!

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...