torsdag 24 februari 2011

Teoretisk egoboost

Det går verkligen upp och ner, men idag är det jäkligt kul att jobba med gradun. Jag börjar komma så långt att jag kan överblicka mina egna teoretiska utgångspunkter vilket gör att jag också kan konstatera att dessa utgångspunkter ibland är synnerligen otydliga. Men jag börjar också ha en relativt bra överblick över det teoretiska fält jag använder mig av vilket betyder att jag kan se saker i min egen argumentering som tidigare har varit mycket grumliga. Så nu retar jag säkert gallfeber på mina läsesalskollegor i mitt av-och-an-springande efter än den ena boken och än den andra.

Och jag vet inte om det bara är jag, men är det inte så att det kan vara mycket mer givande att läsa en introduktionstext efter att man själv har bekantat sig med ett visst teoretiskt fält? Om man gör tvärtom så blir introduktionsförfattarens egen position så svår att se, men om man går bakvägen så kan man liksom genast avgöra om introduktionsvolymen är bra eller inte. Det här är säkert en självklarhet för den som har forskat ett tag, men jag tycker att det är väldigt kul. Om man går bakvägen så får man ju dessutom den där trevliga igenkänningsreaktionen som kan boosta ens självkänsla litegrann: "Aha, hon talar om den filosofen. Jaja, då förstår jag vad hon menar."  

Inga kommentarer:

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...