måndag 13 september 2010

Damen i antikvariatet

Två flickor cyklar förbi och ropar:

"Rösta på miljöpartiet! Rösta på miljöpartiet!"

Jag är på affischjakt men butiken jag vill gå till har lunchstängt så jag går istället till ett antikvariat. Hittar två böcker och språkar med försäljaren som hyser hemliga drömmar om att kanske någon gång läsa teologi vid Åbo Akademi. Jag råkar nämna att jag också har tänkt söka jobb på sidan av studierna när damen nämner att en finsk flicka ibland jobbar på i antikvariatet.

"Ja men, skriv ner ditt nummer vettja!"

Tidigare på morgonen försökte jag memorera mitt nya svenska nummer medan jag stegade mot Humanisten. 0-7-6 börjar jag hoppfullt men blir tvungen att ta fram telefonen för säkerhets skull.

"Jag äger ju inte butiken så jag kan inte lova någonting, men nu har vi din nummer i alla fall!"

Jag betalar för mina böcker, en memoarbok av Paul Auster och en essäsamling av Octavio Paz. min väska är ordentligt tung från tidigare men när jag kliver ut ur antikvariatet är mina steg underligt lätta.

3 kommentarer:

Temumriken sa...

Ja det skulle väl vara ett drömjobb, hoppas det nappar!

Hannah sa...

jaa! nina och antikvariatet, jag hoppas detta är början på en lång, fin historia.

Nina sa...

Ja, om inte annat känns det ju nog som en positiv inledning. Särskilt med tanke på min omogna rädsla inför att söka jobb.

Iskall vår

Det finns inte så mycket att säga om februari, det var en månad som gick fort, den var bättre än januari (krävs iofs inte mycket för att lyc...