onsdag 22 september 2010

Torgny and me alike

"Jag vill oftast inte skriva mina böcker, men så går jag omkring och tänker på dem och så sätter jag mig ner en dag och låtsas skriva. Jag skriver inte boken, men jag försöker bara prova lite på hur jag skulle skriva om jag skrev boken."

Så sade Torgny Lindgren i dagens Gomorron Sverige. En ytterst sympatisk man. Han talade också om bokmässor och uttryckte en skepsis som även jag delar. Det verkar dock inte helt okej för en litteraturvetare och bokälskare att säga något negativt om bokmässan. Och jag kunde gardera min åsikt på alla möjliga sätt eftersom de flesta jag känner och tycker om också tycker om bokmässan.

Men - precis som Torgny Lindgren säger så tycker jag att det är något konstigt med mässan, det är för mycket fokus på konsumtion och uppvisning. Det känns hysteriskt och glättigt. Jag får (obehagliga) rysningar av att trängas med tusentals andra läsare, vad bryr jag mig om dem? Jag säger helt enkelt nej tack till bokmässan. Utan att gardera mig alls.

4 kommentarer:

smakusinet T sa...

Torgny Lindgren ar min idol. Hans medverkan i ett avsnitt av forra sasongens Babel var otroligt inspirerande. Skulle sa garna vilja vara en vis aldre man som han ibland, som inte ser sig som forfattare utan som en arbetslos som har sa mycket tid att gora av med att han kan tillbringa den med att skriva. Och som bara tror pa att det basta ligger framfor en.

Undrar om han ar ledig for adoption som morfar/farfar?

Nina sa...

Haha, eller hur! Kanske han kan bli heders morfar/farfar i vårt humanistkollektiv. Komma traskande med sin pipa och se så där vis och välmenande ut. Kolla om Gomorron S finns i svtplay, jag tror att det borde gå att hitta. Intervjuaren var kanske lite trög men det är nog värt att se om du diggar Torgny.

Nanne sa...

Del 15 000 i serien Vi Har Roligt åt att Nanne Inte Kan Könsbestämma Nordiska Namn:
"Jag trodde att Torgny var ett flicknamn..."

Nina sa...

Höhö. Tja, varför inte?

Ett hopp till en vår

Det är som det brukar vara, månaderna segar sig fram tills de inte gör det, tills de tar ett skutt och barnet plötsligt frågar när är det so...